Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-05-04@23:02:03 GMT

اسپیلبرگ نیز چنین فیلمنامه‌ای را ندیده است

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۵۹۲۵۱

اسپیلبرگ نیز چنین فیلمنامه‌ای را ندیده است

تاریخ جام جهانی مملو است از دیدارهایی که به نسبت سایر بازی‌ها بیشتر در اذهان علاقه‌مندان به فوتبال باقی‌مانده است که یکی از آن‌ها جدال دو تیم غنا و اروگوئه در مرحله یک‌هشتم نهایی جهانی 2010 افریقای جنوبی است.

به گزارش "ورزش سه"، در هر دوره از رقابت‌های جام جهانی از سال 1930 تا سال 2018  فارغ از جایگاه دو کشور در فوتبال دنیا، اتفاقاتی در یک بازی  ممکن است رخ ‌دهد که آن بازی را تبدیل به یک نبرد به‌اصطلاح کلاسیک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصاف دو تیم غنا و اروگوئه در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی2010  آفریقای جنوبی بدون شک از آن دسته بازی‌ها محسوب می‌شود.


"مورتزیو نوریگا" خبرنگار ورزشی برزیلی که خودش این بازی را از نزدیک تماشا کرده است ضمن اعلام اینکه این دیدار مهیج‌ترین بازی عمرش بوده است با تعریف همه آنچه که در آن بازی معروف دیده است، قصد دارد در این روزهای پراسترس مخاطبانش را برای دقایقی هم شده از این توهم ویروس کرونا خلاص  و به نوعی فوتبال درمانی کند.

 

"در روزهایی که هیچ توپی نمی‌غلتد، من برای عادی شدن شرایط دعا می‌کنم و درعین‌حال بازی فراموش‌نشدنی خود را به یاد می‌آورم: غنا در مقابل اروگوئه شما، کدام بازی فوتبال را نمی‌توانید از حافظه خودتان پاک‌کنید؟ در حالی که امیدواریم همه‌چیز به حالت عادی برگردد.


در این روزهای انزوا، ترس و بدون فوتبال برای رهایی به مدت یک ساعت هم که شده، تصمیم گرفتم به‌یادماندنی ترین بازی خود را به خاطر بیاورم. شاید این بهترین بازی نبود که من در تمام عمرم دیدم، اما قطعاً هیجان‌انگیزترین، غیرقابل‌پیش‌بینی و دراماتیک‌ترین آن بود. غنا، اروگوئه، در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2010، بازی فراموش‌نشدنی من است. من از شما دعوت می‌کنم که این بازی جادویی را با من تجربه کنید و در پایان متن جواب دهید: کدام بازی فوتبال را هرگز فراموش نخواهید کرد؟


2 ژوئیه 2010 یک روز غم‌انگیز برای هواداران برزیل بود. درست یک روز پس از تولد من که در ژوهانسبورگ با دوستان خوب جشن گرفتم، تیم برزیل در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی با نتیجه 2 بر یک در پورت الیزابت مقابل هلند تن به شکست داد. و با آفریقای جنوبی خداحافظی کرد.

آن جام جهانی برای من و همکار گزارشگر من "میلتون لیتی"، بسیار ویژه بود. ما هیچ‌کدام از بازی‌های تیم ملی برزیل را از نزدیک ندیدیم، اما بااین‌وجود شاهدبازی های عالی، بسیاری از اسطوره‌های فوتبالی و علاوه بر این شاهد شهرهای دیدنی و جذابی بودیم و موفق شده بودیم که مخاطب بسیار خوبی را در این مدت جذب کنیم . برای مثال ما شکست برزیل را در اتاق خبر گروه Globo در مرکز انتقال بین‌المللی (IBC) در ژوهانسبورگ تماشا کردیم.

 


یا همه ‌یا هیچ چیز
هرچند که من برای شکست برزیل ناراحت شدم، اما من تنها کسی بودم که آن روز در استودیو لااقل دلیلی برای جشن گرفتن داشتم چراکه جایزه خوبی را از ریسک روی هلند به دست آورده بودم. استراتژی من در شرط‌بندی ریسک بالا است. همه روی برزیل شرط می‌بندند و امیدوارند که در جدول رده‌بندی پیروز شود اما من به دنبال همه‌چیز یا هیچ‌چیز هستم و از همین رو همیشه روی تیم ضعیف‌تر شرط‌بندی می‌کنم. من 2 - 1 هلند را پیش‌بینی کرده بودم و در پایان آن بازی و در میان فریاد و گریه تعدادی از همکارانم، یک کیک رندرغول پیکر، پول آفریقای جنوبی به من تحویل داده شد.

 


انتخاب تصادفی دیدار غنا و اروگوئه
انتخاب ما برای مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی بازی بین غنا و اروگوئه، در ورزشگاه فوتبال سیتی، استادیوم افتتاحیه و فینال جام جهانی بود که یک کیلومتر با IBC فاصله داشت. باوجود سرمازدگی شدید زمستان آفریقای جنوبی، تصمیم گرفتیم آن بازی را از نزدیک به تماشا بنشینیم. دیوانگی خاصی در بین جمعیتی که به سمت ورزشگاه حرکت می‌کردند وجود داشت. غنا در مرحله یک‌هشتم نهایی با نتیجه 2-1 ایالات‌متحده را شکست داد و آخرین نماینده آفریقا در اولین جام جهانی این قاره بود و اروگوئه نیز با همین نتیجه کره جنوبی را از میان برداشته بود.
 مردم آفریقای جنوبی آن روز چنان حمایتی از غنا به عمل‌آورده بودند که گویا اروگوئه تیم میهمان این میدان است. از زاویه ما در باکس خبرنگاران ورزشگاه فوتبال سیتی، این امکان وجود داشت که یک تیرگی کوچک به رنگ آبی و سفید در کنار پرچم کرنر دروازه در سمت چپ ما مشاهده شود. این جمعیت کوچک هواداران اروگوئه‌ای بودند که در آن تصویربرداران با تیزبینی خاص خودشان "پابلو فورلان"، بازیکن سابق پنارول و سائوپائولو و پدر دیگو فورلان، ستاره اروگوئه‌ای را که در پایان آن تورنمنت به‌عنوان بهترین بازیکن جام شناخته شد را شناسایی کرده بودند.

 


اغاز دیداری که  ماندگار شد
مانند هر بازی مرحله حذفی جام جهانی این بازی نیز گرم و جذاب بود و دوئل‌های دیدنی هم در زمین وجود داشت. بهترین آن‌ها، بین مهاجم اروگوئه "لوئیز سوارز" و دروازه‌بان غنا "ریچاردکینگسون" بود. بازی آغاز شد و غنا فرصت‌های خوبی را روی دروازه اروگوئه ایجاد کرد اما هر بار با واکنش "موسلرا" خطرها یکی پس از دیگر دفع می‌شد. در ادامه اروگوئه در دقیقه 37 مجبور به یک تعویض اجباری شد و لوگانو به علت مصدومیت در همان نیمه اول از بازی بیرون رفت.

 


گل غنا (مونتاری- دقیقه 45)
در دقیقه 45 و آخرین حمله غنا در نیمه اول آن‌ها روی حرکت زیبای سولی مونتاری موفق شدند گل اول بازی را با یک شوت محکم از پشت محوطه جریمه به ثمر برسانند. شوت مونتاری کات زیادی به خود گرفت و همان تغییر جهت مهار توپ را برای "موسلرا" سخت کرد.

 

 


گل اروگوئه (فورلان- دقیقه 54)
بعد از گذشت نه دقیقه از نیمه دوم، "فوسییله" از سمت چپ "ماکسی" را صاحب توپ کرد و او در گوشه سمت راست محوطه جریمه با خطا سرنگون شد تا داور اعلام ضربه ایستگاهی به سود اروگوئه کند. دیگو فورلان هم استادانه ضربه آزاد را زد و بازی را به‌تساوی کشاند و باعث شد معدود اروگوئه‌ ای هایی که در داخل ورزشگاه حضور داشتند، اکثریت استادیوم را به سکوت مرگباری دعوت کنند.

 

 

 


دفع سینمایی  لوئیس سوآرز
اما هنوز بهترین صحنه جام جهانی از نگاه من وقتش نرسیده است. نزدیک به پایان وقت اضافی فوسیله با یک خطای بچه گانه در جناح راست حمله غنا یک ضربه ایستگاهی بادآورده را نصیب غنایی‌ها می‌کند. توپ در محوطه جریمه ارسال می‌شود و در یک سردرگمی باورنکردنی و پس از یک نجات عالی توسط موسلرا، آپیا توپ را در مرتبه سوم به سمت دروازه زد و یک گلزن به نام لوئیس سوارز برای جلوگیری از رسیدن به گل، یک دفاع سینمایی کرد تا بلافاصله داور او را از زمین اخراج کند. "پیستولرو" هم از کنار زمین اخراج شد. بعد از مدتی وقفه و آرام شدن جو بازی آساموآ جیان که بهترین گلزن غنا در جام به شمار می‌رفت به سمت ضربه پنالتی رفت. در صورت تبدیل‌شدن این ضربه به گل، غنا و بالاتر از آن‌، یک تیم آفریقایی برای اولین مرتبه در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی حاضر می‌شد.

 

 

 

 


 اما ضربه جیان در کمال ناباوری به تیر دروازه برخورد کرد و در این لحظه دوربین به‌سرعت تصویر لوئیز سوارز را که ناامید در حاشیه چمن ایستاده بود را به تصویر کشید که پشتش به ضربه پنالتی بود اما پس از شنیدن صدای کوچک جشن اروگوئه‌ای‌ها، به وجد آمد و بالا و پایین می‌پرید. بلاشک او قهرمان این بازی بود.

 

 

 


شکست تلخ غنا در ضربات پنالتی
جدال زیبا و چشم‌نواز دو تیم به ضربات پنالتی کشیده شد، موسلرا دو ضربه را دریافت کرد تا واکنش غریزی لوییز سوارز تباه نشود. در ضربات پنالتی آساموا جیان باشهامت اولین پنالتی را تبدیل به گل کرد اما همچنان آثار ناراحتی در چهره‌اش کاملا مشخص بود.

 

 

 


دو تیم تا ضربه سوم به‌طور مساوی جلو می‌رفتند که "دومنیک اجیا " پنالتی چهارم را در جهت موافق حرکت موسلرا زد و در ادامه و در اوج ناامیدی این مکس پریرا بود که با شکافتن سقف بالای دروازه غنا همه‌چیز را به‌تساوی کشاند. اوج حساسیت و ضربه پنجم پنالتی غنائی‌هایی توسط "منسا" بازهم با واکنش فوق‌العاده موسلرا همراه می‌شود. حالا سرنوشت برای بار دوم دست شاگردان اسکار تابارز است و مأمور زدن پنالتی پنجم "سباستین ابرو" است که دران زمان در بوتافوگو بازی می‌کرد. او در حالی که کسی تصورش را هم نمی‌کرد با یک چیپ به‌موقع توانست درنهایت سرنوشت بازی را به سود آبی و مشکی پوشان رقم بزند و اروگوئه را پس از 40 سال به نیمه‌نهایی جام جهانی برساند در حالی که تابارز به‌سرعت به سمت رختکن می‌رود تا سوآرز را در آغوش بگیرد. سکوت مطلق بخش زیادی از ورزشگاه را فراگرفت و اینجاست که باید اعتراف کنم اسپیلبرگ نیز چنین فیلمنامه‌ای را ندیده است.


بعد از بازی، میلتون لایت و من به پارکینگ مطبوعات برگشتیم و در مورد آنچه که شاهد آن بودیم صحبت می‌کردیم، در حالی که ما فکر می‌کردیم تا پولی را که من کسب کردم در استخر برای یک شام خرج کنیم تا حق آن چیزی را که ما از نزدیک دیدیم بجا آورده شود. شاید آن بازی الهام‌بخش کار و کارفرمایان ما باشد. گاهی یک فوتبال می‌تواند تا اخرعمر ذهنتان را به خود مشغول کند تا در چنین روزهایی با یادآوری آن برای لحظاتی کوتاه که هم شده به آرامش برسید.


راستی یاد آوری چه جیزی شمارا به آرامش می‌رساند؟ بازی فراموش‌نشدنی فوتبال شما چه بود؟ بیایید وقت خود را باهم بگذرانیم و امیدواریم که همه‌چیز در اسرع وقت به حالت عادی برگردد.

تیم ملی غنا تیم ملی اروگوئه اروگوئه غنا

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: اخبار کرونا تیم ملی غنا تیم ملی اروگوئه اروگوئه غنا نهایی جام جهانی آفریقای جنوبی غنا و اروگوئه مرحله یک اروگوئه ای همه چیز آن بازی بازی ها دو تیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیژه ، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!

عصر ایران - حجه الاسلام سیداحمد علم الهدی که گویا دغدغه ای مهم تر از حجاب ندارد، در خطبه های این هفته نیز بدان پرداخته و این بار گفته است: اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ به‌خصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را می توان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید؛ آن زمان که از قول منیژه به عنوان نماد یک زن فرهیخته و ایرانی نقل می‌کند:
منیژه منم، دخت افراسیاب
برهنه ندیده تنم آفتاب.


سپاس از آقای علم الهدی که در خطبه های نماز جمعه، اشاره ای هم به تاریخ و فرهنگ و ادب ایران زمین کرده است! اما از آقای علم الهدی می پرسیم ماجرای بهار 1390 میدان فردوسی مشهد یادتان است؟

خودتان را معذب نکنید، به خاطرتان می آوریم:  آن سال، به مناسبت هزاره سرایش شاهنامه فردوسی - که شما نیز او را به درستی "حکیم" خواندید - مجموعه از نقاشی های دیواری با موضوع شاهنامه به مساحت 2200 متر در میدان فردوسی مشهد رسم شد. خلق این اثر هنری حدود یک سال به طول انجامید ولی یک ماه بعد از رونمایی از آن، اداره حفاظت از املاک آستان قدس رضوی، شبانه تعدادی کارگر به محل فرستاد و کل اثر را تا صبح با رنگ سفید محو کردند و از بین بردند!



آقای علم الهدی!
این شاهنامه ای که امروز شما بدان استناد می کنید تا ثابت کنید که حجاب یکی از مظاهر فرهنگی ایرانیان است، همان شاهنامه ای است که روی نقاشی هایش در شهری که شما امام جمعه اش بوده اید، شبانه رنگ پاشیدند و شما هیچ نگفتید!
اگر آن روز، مانع از  کار غیر فرهنگی محو نقاشی های شاهنامه می شدید و لااقل به دوستان تان می گفتید که شاهنامه را حکیمی به نام فردوسی سروده و حتی در آن به حجاب نیز اشاره کرده است، امروز استنادتان به این اثر ملی برای ترویج حجاب، دلنشین تر بود.


جوانان هنرمند کشور، یک سال در گرما و سرما ، عاشقانه کار کردند تا این اثر هنری را خلق کنند
ولی یک روز صبح، دیدند که عده ای شبانه روی هنرشان رنگ سفید پاشیده اند؛ به همین راحتی، به همین تلخی!


شما درست می گویید آقای علم الهدی! زنان ایرانی در طول تاریخ و حتی هزاران سال  قبل از اسلام، به شهادت آثار و روایت مورخین، بانوانی نجیب بوده اند با تن پوش هایی از پاکدامنی.  اما چرا شما و همفکران تان همواره نسبت به تاریخ و تمدن ایران بی مهری می کنید و حتی گرامیداشت کوروش را برنمی تابید ولی نیاز که پیدا می کنید دست به دامن ایران باستان می شوید؟! چگونه حتی در شهری که شما امام جمعه اش هستید، دور میدان فردوسی، نقاشی های شاهنامه هم تحمل نمی شود ولی صحبت از حجاب که می شود یادتان می افتد در همان شاهنامه ای که روی نقاشی هایش رنگ پاشیده و محوش کرده اند، زنی به نام منیژه وجود دارد که آفتاب تنش را برهنه ندیده است؟!

میدان فردوسی مشهد بعد از نقاشی و بعد از محو کردن آن

بگذارید یک چیز را خیلی رک و صریح به شما بگوییم آقای علم الهدی: کسانی که کمر همت بستند به نابودی و نادیده انگاری تاریخ و تمدن و فرهنگ ایرانی و حتی همین الان هم پدیده های ایرانی مانند نوروز خار چشم شان است، اگر بیشتر از دشمنان دین، به ایمان مردم خیانت نکرده باشند، کمتر نکرده اند. تریبون دارهایی که سال ها فرهنگ ایرانی را در برابر دین قرار دادند و دو راهی جعلی ایرانیت و اسلامیت را پیش روی مردم و خاصه جوان ها گذاشتند، عامل بسیاری از دین گریزی هایی هستند که نتیجه اش را در خیابان ها می بینند و بعد، از پلیس ها می خواهند که محصول کارشان را دستگیر کنند!

راستی بد نیست یک نکته را هم با امام جمعه محترم مشهد در میان بگذاریم: اگر منیژه و منیژها در طول تاریخ هزاران ساله ایران، پوشش هایی برازنده زنان عفیف داشتند و به قول شما با حجاب بودند، به خاطر حضور ماموران حکومتی بر سر کوی و برزن ها برای تحمیل نوع خاصی از پوشش نبود؛ به خاطر "باورهای فرهنگی" شان بود که بعد از اسلام نیز "ایمان دینی" بدان افزوده شد.
بروید ببینید چه کسانی با تبر به جان فرهنگ اصیل ایرانی افتادند تا آن باورهای فرهنگی - که امروز بدان ها نیازمندشده اید - به محاق برود؟ و باز بررسی کنید چه کسانی، دین را هزینه منافع خود کردند و به جان "ایمان دینی" مردم افتادند؛ احتمالاً شما نیز به این نتیجه خواهید رسید که ضاربان فرهنگ ایرانی و تخریب کنندگان دین مردم، نه دو دسته که دست بر قضا یک گروه اند!

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: علم الهدی : در بحث حجاب ، نمی شود مردم تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن دفاع علم الهدی از برخورد با بی حجابی با استناد به شاهنامه

دیگر خبرها

  • سرمربی مسینیو: استعدادی مانند این پسر ندیده‌ام
  • منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • این تصاویر رییس جمهورها را به گونه‌ای که تا به حال ندیده‌اید نشان می‌دهد!
  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی
  • فوتسال نیاز به بازی با تیم‌های بزرگ دارد/ نگران جام جهانی هستیم
  • منیژه ، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • اردوغان: تجارت با اسرائیل را ندیده گرفتیم و این در را بستیم
  • خورشید را هرگز از این زاویه ندیده‌اید/ فیلم
  • عملیات طوفان الاقصی جوانان غرب را بیدار کرده است
  • بازیکن پرافتخار تیم ملی: همین حالا کمک کنید